Reisverhalen / verkennen · 28 oktober 2021

Reisverhaal Dalarna (2/6)

Een reisverslag van een stad of streek in de buurt of je ver hier vandaan. Ga mee op reis via Kopenhagen naar het mooie Dalarna in Zweden en het oosten van Skåne.  Vorige keer heb je kunnen lezen hoe we het hebben gehad tijdens onze tussenstop in Kopenhagen. Vandaag reizen we verder naar het mooie Dalarna in Zweden.

Dag 3
was weer een lange reisdag maar ik genoot wel meer van de reis omdat je in een andere omgeving bent die nog helemaal niet kent. Daarnaast rijdt het vrij relaxed in Zweden. Eerst was het vrij recht toe rechtaan maar meer op het einde werden het steeds meer heuvels en zelfs echte bergen. Niet zoals in Noorwegen natuurlijk maar gewoon ruiger. Eerder die dag hadden we als lunch een heerlijke Ceasarsalade gegeten bij een Rasta. Toen we bijna hij het huisje waren besloten we nog even snel bij een supermarkt langs te gaan om 2 pizza’s te halen en de 700 sek voor eindschoonmaak en bedlinnen te pinnen.

Toen we aankwamen bij Backhansgården in Plintsberg kwamen we er achter dat het terecht berg genoemd werd. Je hoeft niet in Plintsberg specifiek te gaan zitten, maar het is zeker de moeite waard om door dit dorp te rijden, wat een prachtig uitzicht! Wij hebben Plintsberg gekozen omdat het tussen alle bestemmingen in zat waar wij naar toe wilden.

Eenmaal aangekomen treffen wij een heel mooi uitzicht bij het huisje en hebben we de auto direct uitgepakt en grotendeels alles een plekje gegeven.

Tips bij het boeken van een huisje

• Je kan voor een leuke prijs een huisje boeken in Zweden maar je moet wel echt rekening houden dat de eindschoonmaak en bedlinnen bijna nooit bij zo een huisje zitten. Kijk hier van te voren goed naar want soms vragen ze echt hele hoge prijzen.
  • We boeken altijd een huisje met een keuken. Zweden is een mooi, vriendelijk en prachtig land maar ze zijn wel iets minder culinair. Daarnaast is het ook wel vrij prijzig om uit eten te gaan vergeleken met Nederland. Dus er zijn echt wel tentjes te vinden, maar ik zou voor de portemonnee niet iedere dag zo een tentje zoeken. Als je in een grote stad gaat zitten hoef je niet te zoeken naar de eettentjes.

Dag 4 hebben we echt een rustdag gehouden, flink uitgeslapen. De afgelopen dagen waren toch wel wat kortere nachten en we sliepen iets minder goed in het hotel omdat het warm was. Ik hoor je denken warm in Denemarken in september? Jazeker, nee voor het warme weer is het geen vakantiebestemming, maar je hebt wel vaak mooi zonnig weer. Bij onze reisdag gisteren merkten we dat we steeds noordelijker kwamen, want nog steeds was het zonnig en mooi weer maar het werd wel koeler. Ik moet bekennen dat ik dat toch wel fijner vind, zeker tijdens het wandelen.

Nadat we eenmaal waren opgestart zijn we naar Borlange gereden. Dit een grotere stad in de streek. We wilden graag naar de Dollarstore en de supermarkt ICA Maxi. Dit was zo ongeveer 50 minuten rijden. Het is wel handig dat je de route goed instelt wij stonden namelijk eerst bij het distributiecentrum van ICA 😉

Er zijn in veel kleine stadjes of dorpen, hoe je het wilt noemen, ook supermarkten dichtbij, maar wij wilden graag naar een grotere zodat we zeker wisten dat we alle spullen konden vinden die we nodig hebben. De dag vloog voorbij en we hebben lekker in het huisje gegeten.

Daarna was het spelletjes avond we speelde vooral nieuwe spelletjes. Voor mijn verjaardag heb ik een uitbreiding van Ticket to Ride UK & Pennsylvania, die moesten we natuurlijk uitproberen. Daarna zijn we doorgegaan met een spel dat we kochten in winkelcentrum Fisketorvet een reiseditie van Mexican train. Erg leuk spel het duurt alleen een beetje lang om uit te spelen dus het spel ligt nu nog klaar op de tafel om af te spelen.

Dag 5
hebben we een dag in Rättvik gehouden. We begonnen bij een waterval. De waterval heet Styggforsen. Rijd vanaf Rättvik naar Boda via weg 301. Bij Boda wordt met bruine bordjes de weg gewezen naar de parkeerplaats.

Op de parkeerplaats hoorden we de waterval al. We volgde een pad met vele trappen omhoog en bovenaan zagen we direct de waterval. Dit was een grotere waterval dan we verwacht hadden. De echte watervallen heb je namelijk in Noorwegen. Daarnaast was het ook september.  Watervallen zijn veel interessanter in het voorjaar als de sneeuw aan het smelten is of als het net gesmolten is. Dan is het toch wel het beste moment op een waterval te bezoeken. Alsnog zijn we onder de indruk van de waterval maar ook van de natuur er om heen. Ik heb ook wat stroomopwaarts even gekeken. Dat geluid van het water, de geur van het bos en toch de stilte, wat kan ik daar van genieten. Dat is niet vast te leggen op foto of beeld.

We vervolgen het pad en bekijken de waterval vanuit verschillende hoeken bij de daling. Tijdens de daling zien we ook sporen van waar ook water loopt in het voorjaar. Vervolgens lopen we rustig door naar de auto met een kleine helling en kijken we wat we nu zullen gaan doen.

We besluiten naar de pier te gaan in Rättvik. De Långbryggan is een pier van ongeveer 600 meter het water in. Deze is gebouwd voor de bezoekers vanaf het eiland aan de kerk in de buurt.

Voordat we de pier op gaan halen we wat te eten bij de bakker Fricks Konditori waar je langs zou moeten gaan om een kaneelbroodje te halen. Met de kaneelbroodjes lopen we de pier op en naar mate we steeds verder lopen wordt het steeds meer winderig en kouder. We genieten van de kaneelbroodjes en van het uitzicht op het Siljanmeer en het uitzicht op Rättvik. We spotten zelfs onze volgende stop al; een uitkijktoren.

We lopen uitgewaaid terug. We zien mensen halverwege de pier weer terug keren ja het is koud en toch wel een lange pier maar zeker leuk om te bezoeken. Eenmaal van de pier af voel je direct meer warmte. We gaan verder naar de volgende stop.

We rijden naar Vidablick, een uitkijktoren over Rättvik, het Siljanmeer en omstreken. De weg er naar toe is al erg stijl, ik ben blij dat ik niet rijd. Eenmaal boven ziet het er tof uit. In de winkel om in de toren te klimmen is niemand te vinden. In het eettentje hangt een briefje dat ze even een uurtje gesloten zijn. We bekijken het uitzicht even en we zijn van mening dat het uitzicht bij Plintsberg eigenlijk mooier is.

We besluiten weer naar het huisje te gaan. Er wacht ons nog een spelletje dat we af willen spelen. We gaan verder met Mexican train, alleen ik kan nog niet zo goed tegen mijn verlies bij dit spel. Het spel is wel goed gekeurd.