Reisverhalen / verkennen · 9 december 2021

Reisverhaal Dalarna (6/6)

Een reisverslag van een stad of streek in de buurt of je ver hier vandaan. Ga mee op reis via Kopenhagen naar het mooie Dalarna in Zweden en het oosten van Skåne. Vorige keer heb je kunnen lezen hoe we het hebben gehad tijdens de tweede helft van onze tweede week in Dalarna. We gaan nu weer richting huis maar genieten eerst nog van Skåne.

Dag 14 hadden we weer een lange reisdag. We hebben een goede dag uitgekozen om te reizen, want overal waar we rijden regent het.

In Zweden heb je ook best wel nog wat onverharde wegen als officiële wegen in dorpen. De auto was in zijn tijd in Plintsberg best wel vies geworden. Door de regen is hij flink weer schoon gespoeld. Dus met een schone en volgeladen auto gaan we weer op weg. We vertrekken vroeg zodat we voor etenstijd aankomen.

Onderweg verandert het landschap van bergen met stenen en dennenbossen naar glooiende heuvels met een open landschap. Onderweg zien we nog een aantal hertjes, een vos en een aantal roofvogels.

Onderweg houden we pauze bij een Rasta. Dit is zeker aan te bevelen als je onderweg bent maar die zitten vooral in de zuidelijke helft van Zweden.

Tegen de tijd dat we in de buurt van onze bestemming komen is het landschap weer veranderd. Het landschap is glooiend, lijkt veel op duin gebied, je ziet de zee. We verblijven in de buurt van Kivik deze streek is heel erg bekend om de appelboomgaarden. Deze zien we overal om ons heen.

We checken in bij Bästekille Gårdshotell. Wederom met een mooi uitzicht bij de kamer.

We vertrekken ook weer gauw omdat we alleen een kamer hebben geboekt, dus we moeten nog even op zoek naar avondeten. We eten bij één van de vele pizza/hamburger tenten.

In de kamer komen we een beetje bij van de reisdag en bedenken hoe we optimaal kunnen genieten van de komende dagen. Er zijn 2 plekken waar we graag naar toe willen; Stenshuvuds nationaalpark en Ales stenar. Bij beide zijn we al een keer geweest tijdens een eerdere vakantie in Skåne in Zweden en we wilden nog graag een keer terug.

Dag 15 is de dag dat we naar Stenshuvuds nationaalpark gaan. We hebben speciaal een hotel geboekt in dit gebied, omdat we graag naar het park terug willen gaan. Van dit park hebben we toen we in 2017 een vakantie in Skåne hielden erg genoten.

We besluiten te beginnen met de route die we toen ook hadden gelopen. De gele route. Sommige stukken wist ik mij nog goed te herinneren maar andere stukken helemaal niet meer. Ook waren hele stukken heel erg veranderd. Ook waren we er toen in een andere jaargetijde, nu begint de herfst en toen was het volop lente. Het bos is minder groen en bij sommige bommen is de herfst al goed te zien.

Het leuke aan deze route is dat ieder stuk zeer verschillend is. Zo loop je het ene moment in een bos en het andere moment langs een soort moeras, verderop door een klein naaldbomenbos en opeens zijn er de zee en het strand. Het is een hele diverse route, maar wees wel voorbereid op lopen op stenen. Een nee ik bedoel geen grind, maar echte, veelal grote stenen en keien dus het is voor een stukje een beetje klauteren.

We genieten weer van de prachtige gele route. Tussendoor pakken we ook de rode route op. Dit is echt wel even intensief want je klimt de berg even op van de meerdere uitzichten te genieten. Ik vind het de moeite waard, maar geef wel toe dat het echt even pittig is naar boven. Misschien toch meer traplopen in Nederland?

Na de intensieve wandeling, omdat we de routes rood en geel met elkaar hadden gecombineerd, besloten we dat het echt tijd was voor een goede lunch. We besluiten naar Kiviks Musteri te gaan. Kiviks Musteri is er een opengestelde appelboomgaard. We lunchen hier en bekijken de shop met allerlei sappen, ciders en wijnen. Je kan er zelfs bomen kopen. Leuke plek om te bekijken als je in de streek bent.

We chillen wat op de hotelkamer en eten in de avond bij een pizzeria in Kivik.

Dag 16 begint met heel veel mist en miezer regen.

Na ons ontbijt besluiten we eerst te gaan wandelen. We lopen vandaag de paarse route bij Stenshuvuds nationaalpark. Deze route is ook mooi wandelen maar niet zo mooi als de gele route en niet zo een mooi uitzicht als de rode route. Misschien is het uitzicht wel mooier als het minder bewolkt zou zijn, dat durf ik niet te zeggen.

Het is eigenlijk een mooie route maar we zijn de afgelopen wandelingen al zo verwend dat de route toch een beetje tegenvalt. Of is het dat we een beetje uitgewandeld zijn?

Na de wandeling besluiten we wat te gaan eten maar we vinden niet echt iets omdat veel tentjes buiten het zomerseizoen op maandag en dinsdag dicht zijn. We besluiten naar Café & Bistro Kaseberga te gaan wat dicht in de buurt van Ales stenar zit.

Na de lunch gaan we voor de laatste keer een heuvel wandelend op. We genieten van de wind en het uitzicht. Vorige keer toen we hier waren stond er een koude wind en was het vrij rustig. Nu was het druk voor Zweedse begrippen. De koude wind viel wel mee. Het werd ook steeds rustiger. Langs de klif vlogen paraglijders, heel tof om te zien. Dat lijk mij ook wel tof om een keer te doen, maar je moet dan wel echt weten wat je doet.

We lopen terug naar de auto en zorgen dat we nog wat boodschappen doen voor de reis van morgen en tanken de auto vol. We zijn klaar voor de terugreis morgen.

Dag 17 is de dag dat we de reis naar huis gaan maken. Het is een lange reis naar huis, maar als je eenmaal naar huis bent, is het heel fijn dat je weer in je eigen bed kan slapen.

We hebben onderweg wel een beetje pech in Duitsland want de A1 bij ten hoogte van Bremen is afgesloten door een groot ongeluk. We hebben ongeveer 1 a 2 uur tijdverlies daardoor.

Eenmaal thuis laden we de auto helemaal uit. Het valt me op hoe ruim ons appartement is vergeleken met een Zweeds huisje. Wat ben ik blij met ons appartement. Wat heerlijk om weer thuis te komen. Ik probeer nog een aantal dingen uit te ruimen maar al snel slaat de moeheid toe, de rest komt morgen wel. Ik stap nog snel even onder de douche en slaap heerlijk. De volgende dag ruim ik verder op en sta nog even stil bij de heerlijke vakantie, wat hebben wij genoten.

Het valt mij ook op dat de herfst nog niet helemaal gearriveerd is in Nederland.

Dingen die we hebben geleerd:

• Koop wandelschoenen, echte wandelschoenen, als je naar Zweden gaat. Op veel paden heb je te maken met hellingen, stenen en boomwortels. Erg mooi maar niet goed voor je enkels en je voeten, dus investeer in goede schoenen.
  • Als Zweden zeggen dat een wandelpad ‘easy’ is, betekent dat het over het algemeen niet zo makkelijk is als in Nederland. Kies ook niet te lange routes uit.
  • Ik hoor veel mensen zeggen dat Zweden duur is. In Zweden betaal je met de Zweedse Kroon. Je kan van het bedrag een 0 afhalen en dan heb je het bedrag in euro’s inclusief wisselkoers. Bij uit eten gaan kan het iets duurder zijn en in de supermarkt zijn vooral sommige producten duurder. Bij het winkelen zou ik daar echt naar kijken. Voor de rest verschilt het niet veel van Nederland. Bij de Deense Kroon moet je wel echt even opletten. Je kan van het bedrag ook een 0 afhalen maar moet er wel echt nog even iets bij optellen. Dus wat ik meestal deed was een 0 van het bedrag eraf halen en flink afronden naar boven. Met de bewering dat Denemarken duur is ben ik het wel echt eens.
  • De Zweedse radio is erg eentonig. Zorg dat je op een andere manier muziek kan beluisteren. Bepaalde liedjes hoor je heel vaak voorbij komen. Zo heb ik het Zweedse liedje van Myra Granberg – Lose my mind, heel vaak gehoord.